Wednesday, August 10, 2005

Moving a vessel used for a prohibited activity for the purpose of another vessel used for a prohibited activity
Shabbos 124a
מסכת שבת דף קכ"ד ע"א:
...ודבר שמלאכתו לאיסור לצורך גופו ולצורך מקומו אין מחמה לצל לא.
And an object that is used for prohibited activity [may only be moved] for a need of its use or for the need of its place, but not from the sun to the shade [for its own safekeeping].
Although a כלי שמלאכתו לאיסור - vessel used for a prohibited activity may only be moved if one needs to use it for some permitted activity (viz., a hammer to crack nuts), or if one needs the space where the vessel is positioned, the definition of “some permitted activity” is very broad. Hence we find, for example, that Tosafos1 consider the even the intangible happiness that stems from the giving of a gift a sufficient “permitted activity” to move a vessel used for a prohibited activity (viz., carrying a hammer in in order to give it as a gift).
Based on this broad definition of “some permitted activity,” Rabbi Shlomo Zalman Auerbach2 suggests that a vessel used for a prohibited activity may even be moved for the purpose of another vessel used for a prohibited activity! For example, one may move a hammer to keep a door closed in order to prevent thieves coming in and stealing other hammers, or any other muktzeh object in the room. He adds3 that this case is also analogous to the permitted case of moving an object from the sun to the shade when also using it in some manner “along the way.” In a similar manner, Mishnah Berurah4 rules that on a Yom Tov one may carry a key through a reshus horabbim (a public domain, in which carrying on Yom Tov is only permitted if it is for some need that same day) to lock a house in order to safeguard his money that is in that house - even though it remains forbidden to carry the actual money in order to hide it away.
Ultimately, however, Reb Shlomo Zalman rejects his own suggestion. He bases this rejection on the Gemara that we saw in Shabbos (43a) where the Gemara feels compelled (according to the opinion that a vessel can only be moved for a permitted use) to assert that only because a person had a need for the vessel is it permitted to carrying a vessel to protect a muktzeh object. We thus see clearly that a need to protect an object that may not be used on Shabbos is not considered a sufficient reason to allow the carrying of a vessel that one is not normally allowed to carry.
So why is one permitted to carry the key in the public domain on Yom Tov in order to protect muktzeh? Reb Shlomo Zalman explains that no limitations were placed on the permissibility of carrying a vessel that is used for a permitted activity. That is why a vessel that is used for a permitted activity may even be moved for its own protection (from sun to shade). Hence, carrying it in order to protect a vessel that is used for a prohibited activity requires no special dispensation, as there is no limitation on its movement.
Obviously, however, limitations were placed on the movement of a vessel that is used for a prohibited activity. That is why it may not be moved to protect it. And, if it may not be moved to protect itself, it certainly may not be moved to protect another vessel that is used for a prohibited activity!5
1.
תוספות, שבת דף ס' ע"א ד"ה לא בסנדל המסומר ולא במנעל שאינו תפור - תימה לר"י והא קתני סיפא זה הכלל כל שניאותין בו משלחין אותו ביו"ט ומפרש בגמ' דכל שנאותין בו בחול קאמר וסנדל המסומר ניאותין בו בחול ואמאי אין משלחין אותו בי"ט וי"ל דהחמירו בו לפי שבא תקלה על ידו... אף על גב דשילוח משום שמחת י"ט חשיב כמו לצורך גופו מדשרי' לשלוח דברים שמלאכתן לאיסור כיון שבאת תקלה על ידו ליכא שמחת י"ט:
2.
הובאו דבריו בספר שמירת שבת כהלכתה פרק כ' הערה ל'.
3.
בהערותיו בחלק ג' של הספר.
4.
משנה ברורה סימן תקי"ח ס"ק א'-ב': מתוך שהותרה הוצאה וכו' - וכן הדין בהבערה ושחיטה ואפיה ובשול שהם מלאכות השייכות לאוכל נפש אמרינן בהו מתוך וכו'. דאף דכתיב אך אשר יאכל לכל נפש הוא לבדו יעשה לכם קיבלו חז"ל דהכונה הוא אותן מלאכות הרגילות להעשות לצורך אוכל נפש אפילו אם עתה אין כונתו לצורך אכילה התירה התורה ועיין לקמיה במה שסיים הרמ"א לענין הוצאה דאיירינן בה דבעינן שיהא עכ"פ צורך קצת וה"ה בכל הנ"ל: הותרה שלא לצורך - אפילו להוציא אותו לרשות הרבים וכ"ש לכרמלית:
5.
עיי"ע בפרי מגדים, משבצות זהב סי' רס"ה ס"ק א' ומה שתמה עליו הגרש"ז זצ"ל בפרק כ' הערה ל'.

No comments:

Post a Comment