Sunday, December 04, 2005

Derachim-Devarim - Kiddushin 2a

I was asked today why the Rambam writes:

רמב"ם יד החזקה - הלכות אישות פרק א
(ב) וליקוחין אלו מצות עשה של תורה הם ובאחד משלשה דברים האשה נקנית בכסף או בשטר או בביאה

using the word דברים , and not the word דרכים as specified in the mishnah:

תלמוד בבלי מסכת קידושין דף ב/א
האשה נקנית בשלש דרכים

I did not see anyone address the question. This is what I proposed.

Clearly the Rambam held that the word דרכים is halachically imprecise, and that דברים is a more precise word to use.

Why, then, did the mishnah use the word דרכים ?

That is explained by the Gemara:

תלמוד בבלי מסכת קידושין דף ב/ב
מאי טעמא תני שלש משום דרכים ניתני דברים וניתני שלשה משום דקבעי למיתני ביאה וביאה איקרי דרך דכתיב ודרך גבר בעלמה כן דרך אשה מנאפת הא תינח ביאה כסף ושטר מאי איכא למימר משום ביאה ותני תרתי אטו חדא הנך נמי צורך ביאה נינהו ואי בעית אימא הא מני ר"ש היא דתניא ר"ש אומר מפני מה אמרה תורה כי יקח איש אשה ולא כתב כי תלקח אשה לאיש מפני שדרכו של איש לחזר על אשה ואין דרכה של אשה לחזר על איש משל לאדם שאבדה לו אבידה מי חוזר על מי בעל אבידה מחזר על אבידתו

So, it was clearly for other reasons — to refer to the expression in Tanach etc. — that דרכים was used.

But why is דברים more precise?

Because דרך connotes a manner of manifesting a state of marriage ( דרך בעלות ), while דבר connotes an act of acquisition ( מעשה קנין ).

The Rambam thus tacitly rejects Rashi:

רש"י קידושין דף ב/א
בכסף ובשטר - מפרש בברייתא בגמ' (לקמן ד' ה) נותן לה כסף או שוה כסף ואומר לה הרי את מקודשת לי שטר כותב לה על הנייר אע"פ שאינו שוה פרוטה הרי את מקודשת לי ביאה בא עליה ואמר התקדשי לי בביאה זו וכולהו יליף מקראי טעמא דב"ש מפרש בגמ' (דף יא):

Rashi is clearly distinguishing between kesef and shtar that are forms of acquistion; and biah, which is a manner of manifesting a state of marriage. The Rambam is telling us that all three forms of kiddushin are forms of acquisition.

It may be that this is in fact a matter of dispute between Amoraim:

תלמוד בבלי מסכת קידושין דף ט/ב
ובביאה: מנא לן אמר ר' אבהו אמר רבי יוחנן דאמר קרא בעולת בעל מלמד שנעשה לה בעל על ידי בעילה א"ל ר' זירא לר' אבהו ואמרי לה ריש לקיש לרבי יוחנן כעורה זו ששנה רבי ובעלה מלמד שנקנית בביאה

The derashah of R’ Avahu in the name of R’ Yochanan seems to regard biah as a דרך בעלות ; while the derashah in the name of Rebbe seems to regard biah as a מעשה קנין .

ודוק.

No comments:

Post a Comment