Sunday, July 12, 2009

Mazeh Mei Chatas Discussion


1:36 AM
yoel: btw - is it just my am haratzus that until I just learned daf 14 in Yuma today (of course I could have saved time by learning Rashi) - I assumed that the mazeh becomes Tamei? don't many meforshim seem to imply that - or have I just been "taitching" wrong my whole life...
1:37 AM me: yes, although it's not pashut pshat!
1:38 AM yoel: yes - it's just my am haratzus or yes they do imply the mazek becomes tamei? :)
  mazeh I mean..
 me: the pesukim certainly do
1:39 AM yoel: the pesukim also seem to say that we poke a guy's eye out when he pokes someone else's eye out...no solace there...although someone (the same Talmid Chacham as before, just showed me that R' Yeruchum Perlow brings down a peikta I believe that does imply that there is a tanna who holds that way...

6 minutes
1:46 AM me: HaKsav V'HaKabbala:
  לפי"ז כשאמרו מאי מזה נושא ר"ל מסיט, שמטלטל ומניע את מי חטאת, ולשון מזה דקרא הוא משרש זז, כלשון אינו זז משם, שמא יזוז עפר, אין מזיזין אותו ממקומו, והוא מלשון וזיז שדי ירענה, שהוא תאר לחיות השדה שהם מתנועעים הנה והנה, כמו שנקרא רמשים ע"ש רמיסתם. ומזה שם מזוזת הפתח דכמו שנקרא משקוף ע"ש שהדלת שוקפת עליו, ככה נקרא מזוזה ע"ש שהדלת מתנועעת ותסוב על ציר מזוזת הבית. ומענין זה אפרש גם מאמר (ישעי' נ"ב) כן יזה גוים רבים, יזה ענין תנועת ההשתוממות וטלטול הפנימי שבנפש מרוב הפלא והתמהון (ערשיטטערט, אויפגערעגט), כלומר בראותם ההשתנות הגדולה שבאומה ממדרגתה השפלה לרום ההצלחה, יתנודדו ויתנועעו בפנימית נפשותיהם מרוב הפלא והתמהון. לכן אמר אחריו עליו יקפצו מלכים פיהם, שמגודל התמהון פיהם יסתם ויסגר ויהיו כאלמים בל יוכלו דבר מאומה. וזה הפך ממה שקדם להם, כאמור שם כאשר שממו עליך רבים וגו' כלומר כערך התמהון שהיה להם מקודם על רוב שפלותך כערך זה יתמהו על גודל הצלחתך (ואם נפרש יזה בדרך אחר אין למאמר שייכות עם הקודם והמתאחר. וכבר ישמשו הכתובים ענין התנועה על ההשתוממות, יתנודדו כל ראה בה). ובלשון ערבי ישמש שרש כזה על טלטול ותנועה. וככה המטלטל ומנענע את מי חטאת יקרא מזה, כלומר שמזיזו ומנענעו (ובא ע"ד משגה עור בדרך שמשרש שגג עיי' בפי' רנ"ו ויקרא י"א כ"ח), ובאמת הי' ראוי מזיז מי הנדה, לכן אמרו רבותינו שנשתנה משקל הפעל בזה לכתוב מזה במקום מזיז, להורות גם על ענין הזאה, שהמזיז והמניע את מי חטאת אינו טמא רק כשיש בהם שיעור הזאה.

1:47 AM Ha'Amek Davar:
  (כא) ומזה מי הנדה. שינה הכתוב במזה מכל הפרשה דכתיב השורף. האוסף. הנוגע. וכאן לכ כתיב והמזה אלא ומזה ללמדנו דלא מיירי במזה ממש אלא בנושא שיעור הזיה וכפירוש רש"י. שמעתי:
  I like the KvK better
  more creative

5 minutes
1:53 AM yoel: so I guess what the Rov is saying is that I never even really had the pasuk to fall back on :)
 me: Well, Rashi seems to be on your side.
1:54 AM yoel: Huh - pum farkert - Rashi on pasuk 21(?) quotes the gemara in Yuma that it is referring to the noseh not the mazeh...
1:55 AM me: Right, but not as a pashut pshat.
 yoel: How can one tell that?

1:56 AM me: The Gra is somewhat convoluted, but he restores pshat:וכתב הגר"א לכאורה הוא תמוה, שהתורה אמרה בפירוש שהמזה טמא, ורבותינו אמרו שהמזה טהור. אמנם הדין הוא כן, מי שטיהר עצמו לחטאת אין מי חטאת מטמאין אותו לא במגע ולא במשא, רק מי שטיהר עצמו לתרומה שעדיין נקרא טמא לחטאת לפי שלא טבל לחטאת, לזה המי חטאת מטמאין אותו לכל דבר. ואמרם המזה מי חטאת טהור, הוא בסתם מזה שהוא מטהר עצמו לחטאת. אמנם מזה דקרא הוא בשלא טיהר עצמו לחטאת, אף שהוא טהור לתרומה, אם זה יזה מי חטאת הם מטמאין אותו, וטומאתו הוא מטעם שהוא נושא מי חטאת ואינו טמא רק כשיש בו שיעור הזאה

1:57 AM yoel: Huh? what is the Gra talking about? Ramabam is fairly clear that he paskens the mazeh is tahor
1:58 AM me: Rashi's language "Rabboseinu Amru," is the hint.
 yoel: interesting
 me: The Rambam, according to the Gra, is talking about the normal scenario
1:59 AM yoel: I'm not sure what the Gra means by שטיהר עצמו לחטאת אין מי חטאת מטמאין אותו
2:01 AM me: It's a bit convoluted, but only someone who is not completely tahor can become tamei
2:02 AM yoel: like one who need he'erev shemesh? idf so - then the normative case would have been that the mazeh does become tamei because the chachamim were metamei the mazeh and then metaher him to go against the tzedukim, no?
2:04 AM me: true
2:05 AM yoel: so at the end of the day - if you hold like the gra and combine that with the metzius - I can justify my am haratzus of the Rashi on the pasuk and the gemara in Yuma!
 me: seems so
 yoel: Yippee!


No comments:

Post a Comment