Monday, December 01, 2014

Dvar Hashem Me'Yerushalmi, Lechatchila and B'di'eved in D'oraysa

The Mishnah in Terumos (2:1, Yerushalmi Vilna ed. 8b) states:


 אין תורמין מן הטהור על הטמא ואם תרמו תרומתן תרומה

A classic lechatchila and b'di'eved. One would expect the lechatchila of no separating terumah from tahor on tamei to be d'rabbanan and the b'di'eved that it is effective to be d'oraysa. But that's not what the Gemara (ibid.) says!

אין תורמין מן הטהור כו'.  רבי יוחנן בשם רבי ינאי ונחשב לכם תרומתכם כדגן מן הגורן וכמלאה מן היקב מה גורן ויקב אפשר שיהא מקצתו טמא ומקצתו טהור וזה אע"פ שאפשר למידין אפשר משאי אפשר מעתה לא יהא תרומתו תרומה ממנו כתיב

Both the lechatchila and b'di'eved are derived from pesukim!

1 comment:

  1. FWIW, there are two different uses of bedi'eved.

    1- As in here: Lekhat-chilah you shouldn't do it, but if you did, there is a chalos.

    But there is also the equally classic:

    2- bedi'eved you are yotzei (in cases of chiyuv) or patur (in cases of issur veheter) -- a judgment of the pe'ulah.

    In this case, it could well be that bedi'eved, the hafrashah worked legabei the tahor crop, but the person didn't (and now can't) fulfill the mitzvah of hafrashas terumah.

    ReplyDelete